آموزش نسل 4

آموزش نسل 4

آموزش نسل 4

درباره کتاب

در آستانه‌ی انقلاب صنعتی چهارم، آموزش دیگر نمی‌تواند با الگوهای سنتی، نسل امروز را برای آینده‌ای آماده کند که به‌سرعت در حال شکل‌گیری است. فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بلاک‌چین و واقعیت افزوده نه‌تنها صنایع را دگرگون کرده‌اند، بلکه بنیان‌های تعلیم و تربیت را نیز به چالش کشیده‌اند. در چنین شرایطی، مفهوم «مدرسه» نیازمند بازتعریفی عمیق است؛ مدرسه‌ای که نه صرفاً محلی برای انتقال اطلاعات، بلکه زیست‌بومی هوشمند برای پرورش مهارت‌ها، شایستگی‌ها و بینش‌های قرن بیست‌و‌یکمی باشد. در این چشم‌انداز جدید، مدرسه دیگر به معنای صرفاً یک نهاد آموزشی ثابت و ساختاریافته نیست؛ بلکه به نهادی پویا و چندوجهی تبدیل می‌شود که در آن، یادگیرنده مرکز توجه است و یادگیری فراتر از کلاس درس، در تعامل با فناوری، اجتماع و دنیای واقعی رخ می‌دهد. بازتعریف مدرسه در این عصر، یعنی گذار از مدل حافظه‌محور به مدل تجربه‌محور، از آموزش یک‌نواخت به آموزش شخصی‌سازی‌شده، و از تمرکز بر محتوا به تمرکز بر شایستگی‌های زندگی آینده. در این مسیر، اسناد کلیدی به‌صورت پیوسته و مکمل تولید شده‌اند که سه سند اصلی آن در این مجموعه در اختیار خداننده ایرانی قرار گرفته است. لازم به ذکر است دلیل این انتخاب آن است که اسناد مجمع جهانی اقتصاد نه‌تنها بر داده‌های تجربی و پژوهش‌های جهانی تکیه دارند، بلکه به‌طور ویژه، برای تأثیرگذاری در سیاست‌گذاری کلان طراحی شده‌اند. از سوی دیگر، زبان این اسناد متوازن میان تحلیل تخصصی و کاربرد آموزشی بوده و قابلیت انطباق با بسترهای ملی را دارد. اگرچه با رویکردهای جهانی گرایی(Globalism) این نهاد را حتما در مطالعه اسناد آن مدنظر قراردارد و با توجه به این رویکرد به اسناد آن نگریست. در تدوین این کتاب، تلاش شده تا محتوای این اسناد جهانی به زبان فارسی روان، کاربردی و قابل‌استفاده برای مخاطب ایرانی، اعم از مدیر، معلم، پژوهشگر یا سیاست‌گذار ارائه شود. محتوای این کتاب نه گزارش ترجمه‌ای، بلکه بازنویسی تحلیلی و بومی‌شده‌ای از این اسناد با حفظ دقت علمی و روح راهبردی آن‌هاست.

نویسنده / نویسندگان
محرم آقازاده

مترجم / مترجمان
محرم نقی زاده