مدارس یادگیرنده

مدارس یادگیرنده

مدارس یادگیرنده

درباره کتاب

با توجه به تغییرات سریع و چشمگیر دنیای جدید-دنیایی که دانش‎آموزان مدارس آن روز به روز متکثرتر می‎شوند و کودکان آن در محیط اجتماعی – رسانه‎ای پیچیده‎تری بزرگ می‎شوند- برنامه ها و روش های سنتی تنها می‎توانند راهکارهای ملال آور و ساده‎انگارانه باشند. در واقع در دنیای متغیر امروزی پیشرفت در علم و فناوری دیگر تنها با اتکا به راه‎حل‎های قدیمی امکان‎پذیر نمی‎باشد. درکتاب مدارس یادگیرنده تلاش شده است تا ابزارها، روش‎ها و منابعی که برای مواجهه با چالش‌های پیش‌روی مدارس ضروری هستند در اختیار معلمان، معاونان آموزشی، مدیران، اولیا و آموزشکاران قرار بگیرند. این کتاب که حاصل تجربه و پژوهش بیش از هفتاد نویسنده و کارشناس در حوزه‎ی آموزش و پرورش می‌باشد، ویژگی‌های زیر را شامل می‎گردد: 1.ارائه روش‌های نوین کاربست آموزه‎های سازمان‌های یادگیرنده در کلاس درس، مدرسه، نظام آموزشی و جامعه؛ 2.نگارش مقدمه‎ای تازه به قلم پیتر سنگه و بازبینی و تألیف مقالات متعددی حول موضوعاتی مانند یادگیری پایدار،تفکر سیستمی در کلاس و روش‌های آموزشی مؤثر در مقطع متوسطه؛ 3.عرضه فهرست متنوع و سودمندی از کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه آموزش برای مخاطبان؛ در ویراست جدید و بازنگری شده بیش از صد صفحه مطلب تازه به این کتاب اضافه شده است. مطالب آموزشی که کمک می‎کند تا در کلاس‎های درس مدارسمان از آموزه‌های سازمان یادگیرنده و تفکر سیستمی بیشترین بهره را ببریم. کتاب مدارس یادگیرنده حاصل همکاری سازنده میان نظریه پرداز مشهور علم مدیریت و مؤلف کتاب پنج فرمان و تعدادی از موفق‎ترین آموزشکاران و رهبران تغییر در سازمان‎هاست. در ویراست جدید کتاب مدارس یادگیرنده تمرکز بیشتر بر روی مشکلاتی است که پس از چاپ ویراست اول این کتاب و از سال 2000 میلادی به بعد، نظام‌های آموزشی را تحت فشار قرار داده‎اند. نظر افراد شاخص درباره این کتاب: این کتاب همان نسخه درمانگری است که می‎تواند پاسخگوی نیازهای مؤسسات آموزشی معاصر باشد. مؤسساتی که در آزمون‌های استاندارد شده و برنامه‎ریزی‎های خطی به جا مانده از عصر صنعت غرق شده‌اند. این کتاب با ابزارهای مفید و ایده‌های سودمندی که در اختیار خوانندگانش قرار می‎دهد به معلمان و اولیا کمک می‎کند تا بار دیگر میل حقیقی به یادگیری را که درون هر دانش‎آموزی به صورت ذاتی وجود دارد، بیدار و زنده کنند. کتاب مدارس یادگیرنده برای آموزشکارانی که می‎خواهند یادگیری را با زندگی واقعی فراگیران پیوند دهند، کتاب مرجعی ضروری و غیر قابل چشم‎پوشی است. «دانیل اچ پینک. نویسنده کتاب پر فروش انگیزش و ذهن کامل نو»؛ این کتاب منبع بسیار ارزشمندی از مطالب و ایده‌های سودمند و کاربردی است. تجربه‎های موفقی که در جای‌جای این کتاب روایت شده است، نشان می‎دهد که همچنان راه‎حل اکثر مشکلات ما در برابر چشمانمان قرار گرفته‎اند و برای کشف آن‌ها تنها نیازمند شوق، از خود گذشتگی و نبوغ افرادی هستیم که در حوزه‎ی آموزش فعالیت دارند. «مارگارت جی ویتلی. مؤلف کتاب رهبری و علوم نوین» این ایده که مدارس نیز خود می‌توانند و باید یاد بگیریند، یکی از بنیادی‎ترین ایده‎ها در آموزش به حساب می‎آید و این کتاب، راهنمایی جامع و راهگشا برای تبدیل این ایده به واقعیت می‎باشد. «دیوید اور. استاد دانشگاه ابرلین و مولف کتاب زمین ذهن» کتاب مدارس یادگیرنده مرجعی ضروری برای تمام افرادی است که می‎خواهند مدارس را همچنان در دنیای امروز به عنوان سازمان‎هایی زنده، پویا و رقابتی حفظ کنند.

نویسنده / نویسندگان
پیتر سنگه

مترجم / مترجمان
محرم نقی زاده
کیارش رمضان نژاد